Selasa, 15 April 2014

Cara mudah bersihkan ayam



Assalamualaikum....

Semasa tgh memilih2 bwg besar tu hari, saya terus didatangi idea...(idea apa lak niee??...)

idea nak masak nasi ayam... saya pun terus order ayam seekor, ckp kat adik tu separuh potong biasa dan separuh lagi potong 5...yg potong biasa tu boleh masak sup dan yg lain tu nak buat ayam perap madu dan goreng...

Seperti biasa, bila nak masak ayam pertamanya kita perlu bersihkannya...

Pilihan1:

cara paling mudah, basuh sahaja ayam itu dgn air dan toskan...
(emmm...mestilah dgn air bang, tak kan dgn gula lak.. saje la dia nie.....)

Pilihan 2:

Tapi klu banyak masa nak mengadun2 gitu, nak kan makanan yg berkhasiat lah, kurang lemak lah...
maka tambah lagi kerjanya...

akak2/cik2 sekalian...sila buang semua kulit dan lemak2 ayam itu....kat dada, kat peha, itu wajib buang...kat celah2 yg susah2 cam kat kepak tu korang abaikan ajer lah...

kang terkial2 membersihkan ayam terpotong lak jari manis tu.. so biarlah...

(yang penting korang dah puas hati ayam yg dimasak tu nanti tak ler terlalu banyak lemak..)

ok, dah siap basuhlah ayam tu bersih2 dan toskan...bolehlah masak or goreng...
terpulanglah selera masing2...

Pilihan 3:

Tapi klu saya lak, sebelum basuh ayam tadi bersih2...lumur dulu ayam tu dgn tepung gandum...tak perlu lah banyak sangat, agak2 ajer tepung tu tersalut kat bahagian daging ayam tu...

masa nie tak perlulah lagi letak air banyak2...agak2 cam nak buat ayam KFC ajer rupanya...
(..macam gambar kat bawah nie...)



sudah itu korang biarlah ayam tu anggaran 10 ataupun 15 minit, tujuannya....

entah lah, saya pun tak pasti...agak2 saya lah supaya bau tepung tu dapat memerangkap bau2 ayam yg tidak enak or hamis2 tu....(hisshh...cam kambing lak..) 
harapnya korang faham lah apa maksud saya nie..

dah cukup masa barulah korang campurkan adunan ayam tadi dgn air...godak2lah sikit ayam itu, masa nie warna air tepung tu bertukar kemerah2 sikit...
dan masa nie saya akan potong segala lemak dan kulit yg tidak perlu...godak2 lagi dgn air, agak2 warna air cam putih2 sikit...



korang tahu, segala lendir2 ayam tu senang ajer keluar klu guna cara nie...
bersihkan semula ayam tadi bersih2...



dan tersedialah ayam yg tak de lemak, tak de kulit dan baunya....kuranglah sikit bau ayam dia...

(tak percaya ker..korang cuba buat dulu dan cubalah cium2 ayam tu...jgn lak sampai kena hidung sudahh..)


Dan akhirnya setelah ditolong oleh Danish maka terhasil lah nasi ayam saya tu...Danish nie pemalu orgnya...cam ayah dia..heheheee...





"mama, tak yah lah ambik gambar Titish..."
heheheee...




Nasi Ayam Bermadu.  (takut lak dgn tajuk tuuu...hikhikhikk...)


Ok, jumpa lagi...


3 ulasan:

  1. Guna tepung gandum utk basuh ayam? serius tak tau... tq... lepas ni boleh try. Biasa basuh ngan air dan garam je...

    BalasPadam
  2. yer, cuba lah...kekadang org basuh daging lembu/kambing guna tepung gandum gak..

    BalasPadam
  3. Teknik ni leh bagi Anak Cuba untuk Kem nie....

    BalasPadam