Jumaat, 28 Ogos 2015

What your daughters should know by the time they're 10






Active listening

To communicate effectively, listening actively is more important than just speaking randomly. Teach her how to be patient and calm. Try short period of yoga to compose the body and mind, which will help her to keep calm and concentrate.

 How money works


Generally, many people think children should be kept away from all kinds of money matters. However, on the contrary, discussing the household budget and expenses will gradually help your daughter understand financial planning for herself.


To defend herself


For every girl, safety is always a concern. She should be able to distinguish between appropriate or inappropriate touch, behavior or action. Make your daughter aware of some basic self-defense moves without scaring her and making her think the world is a bad place to live.


Independence


Your daughter doesn’t need to be spoon-fed all her life. Let her do some household chores and free her from being dependent on you. It will make her confident enough to confront regular issues in her life with ease. 


To make healthy food choices 




At young age, they don’t know what is best for their body, mind and spirit. Therefore explain to them little things like how carrots are good for their eyes and how milk will keep bones strong. Sooner or later, they will be drawn to healthier food choices.


Self-respect

An aspect of life that every individual should know is to respect yourself. A girl’s self-image is developed at home while watching her father’s behavior toward her mother. A father needs to be a good role model for his daughter for her to realize who she really is.
 


There is no failure

Being a kid, your princess goes through a learning stage every day and may be disappointed by small failures. Clarify to them how small mistakes are part of everyone’s life by talking about your mistakes and experiences.


To share

Sharing is one of the most important social skills for your daughter to learn. It will help her make friends and develop bonds with people around her. Set an example for her and encourage her to share small things early on like cookies, toys or chocolates.


Responsibility for their actions


According to psychologist Kate Roberts, "Kids this age don't understand that everybody makes mistakes. Blaming somebody is simply their way to avoid disapproval and negative consequences." Therefore, eliminate her fear of consequences and help her build a character people can trust.

 
To create

Encourage your daughter to use her imagination and problem-solving skills by frequently employing the phrases, "I wonder..." and "Let's see what happens if..."

 
Time management

It is not just school activities and homework that need to be part of their daily routine. Once you know what interests your daughter, help her to invest more in her hobbies as well. Eventually she will develop the habit to devote time appropriately.


How to communicate

No matter what career she picks in the future, she will benefit from good communication skills. Let her observe how you speak while you call customer service, visit a doctor or talk to a waiter in a restaurant, and she will learn from you.


Discipline

Who could be better than parents to set an example for a girl? Set examples for her with your self-restraint. Also, don't just use punishments to make her disciplined, but also appreciate her best behavior. Reward her for her good work and make rules clear.


To play

Encourage her to play all sorts of sports and not just video games on your tablet. Active play will help her to be more creative, to solve problems and to develop good social skills.

 
Know their bodies

Women who are objectified in the media can create certain stereotypes in your daughter’s mind about a perfect body. Explain to her how everyone is different and no one can decide for her what is a perfect body. Try to limit her exposure to these kinds of advertisements, shows and movies.



Respect others

It is something she will learn with time and experience. As parents, be careful not to make racist remarks. Also, your daughter's exposure to people of different ethnicities, countries and class will help her develop open mindedness toward others.


To appreciate compliments

She will receive complements all her life, and there is an art to appreciate complements respectfully. Girls deny or ignore compliments from others for several reasons, so teach her to receive complements as gifts and tell her that she deserves them.


They are loved

Let your daughter know she is unconditionally loved and that she can always talk to you. Ask her about her day, make sure she knows about bullying and that she can opt not to be a victim.



 
Source

Jumaat, 26 Jun 2015

Tip Mudah Memasak Ibu Bekerja Di Bulan Ramadan



 Assalamualaikum...




Rasanya semua yang bergelar ibu jika boleh ingin memasak sendiri juadah berbuka puasa untuk keluarga. Selain lebih terjamin tahap kebersihan dan khasiat makanan tersebut, ia juga boleh menjimatkan wang ringgit. Siapa tahan kalau setiap hari perlu membeli di bazaar Ramadan yang harga makanannya sangatlah mahal.

Mungkin bagi yang bekerja di rumah atau suri rumah, soal memasak untuk berbuka puasa tiada masalah tetapi bagi ibu yang bekerja ia agar mencabar dan perlu menjadi ‘lipas kudung’ jika hendak memasak setiap hari.

Sebenarnya ada cara untuk kita menjimatkan masa dan tenaga. Kenapa tidak diguna pakai untuk memudahkan tugas memasak kita. Bukan sahaja boleh digunakan pada bulan puasa tetapi sesuai untuk sepanjang masa.


  1. Rancang menu seminggu
Untuk mengelakkan kita pening kepala, apa kata rancang menu masakan untuk seminggu. Senaraikan menu, bahan-bahan yang diperlukan untuk memasak menu tersebut dan mula keluar membeli-belah bahan pada hujung minggu.


  1. Pembungkusan lauk pauk mentah
Apabila beli ayam, minta peniaga potong kecil ayam tersebut bersesuaian dengan menu masakan yang kita pilih. Elakkan beli ayam seekor sebab ia hanya menyukarkan kita untuk proses memotong ayam tersebut.

Begitu juga dengan ikan, minta peniaga menyiang ikan-ikan tersebut bagi memudahkan kita. Selepas itu kita perlu membungkus ayam, ikan, daging dan sebagainya yang dibeli dalam bungkusan plastik atau bekas mengikut kegunaan harian.

Jangan bungkus semuanya dalam satu bekas/plastik kerana ia akan menyukarkan kita apabila tiba masa untuk memasak. Simpan dalam bahagian dingin beku, setiap kali hendak memasak, kita hanya perlu keluarkan dan letak di bahagian chiller.

 Pulang dari kerja ayam atau ikan sudah lembut dan boleh terus dimasak.


  1. Kisar bawang dan cili
Potong cili, bawang merah, bawang putih, halia yang menjadi bahan asas utama dalam kebanyakan masakan untuk kegunaan sebulan. Kisar bahan-bahan tersebut dan simpan sebagai stok. Ia akan memudahkan tugas memasak anda.


  1. Gunakan gunting bukan pisau
Penggunaan gunting berbanding pisau lebih menjimatkan masa ketika memotong sayur jenis berdaun seperti sawi, kangkung, bayam mahupun menyiang ikan.

  1. Sejuk bekukan lebihan lauk
Kadang kala ada masanya makanan yang dimasak tidak habis dimakan, jangan membazir dengan membuangnya. Kita boleh simpan dalam peti dingin beku dan boleh dimakan semula keesokan hari.

  1. Masak satu lauk yang lengkap
Untuk lebih menjimatkan masa, anda boleh pilih menu yang merangkumi semua dalam satu masa. Contohnya seperti masakan  tomyam, paprik, masam manis, kicap dan lain-lain.


  1. Ulam-ulaman pengganti sayur
Jika tidak sempat masak sayur, anda boleh menggantikan hidangan sayur dengan ulam-ulaman atau salad yang lebih mudah dan cepat selain tetap berkhasiat.


  1. Dari dapur terus ke meja
Sekiranya anda mahu menjimatkan masa daripada mencuci periuk dan kuali, boleh pilih menggunakan peralatan memasak yang boleh dipindahkan dari dapur terus ke meja makan seperti periuk kaca tahan panas.


Sumber



http://mforum2.cari.com.my/forum.php?mod=viewthread&tid=863962




boleh juga cuba sate kebab Akmal pelbagai pilihan makanan sejuk beku




Wassalam.. 

Khamis, 25 Jun 2015

Serunding daging Kelantan dengan harga TERBAIK



Assalamualaikum..
Cepat! Cepat!!! 

DAPATKAN SEGERA serunding yang terkenal dan TERSOHOR dari Kelantan.


Serunding kelantan adalah LAZAT dan BERKUALITI, tahan sehingga 6 bulan.
Menggunakan 100% daging tempatan sahaja.
Sesiapa nak order buat bekal makan waktu sahur atau pada hari raya nanti, bolehlah pm atau whatsapp Alia haryanie 012 921 8016
  

SERUNDING... TERBUKTI SEDAP.. beli harini, esok sampai terus LICIN... Insyaallah..


Serunding dari Kampung Laut Kelantan ni memang sedap dan lazat,tahan lama dan boleh dimakan dengan pelbagai hidangan.

Bau serunding ni pun sudah sedap belum lagi makan.
Serunding boleh dimakan dengan nasi himpit, ketupat nasi/pulut, ketupat daun palas, lemang, dijadikan inti dalam pulut bakar, inti dlm karipap mini atau popia mini. 
Makan dengan roti pun sangat sedap dan menyelerakan.



Resepi tradisional turun-temurun ini dijamin sedap kerana:

* Daging berkualiti dan dicarik halus.
* Dimasak menggunakan dapur kayu untuk aroma istimewa.
* Sentiasa segar dan baru dimasak setiap minggu.
* Boleh disimpan pada suhu bilik dan tahan lama.



Dapatkan yang asli, sedap dan murah.

Harga serunding mengikut berat:


Serunding Daging 250g: RM18.00
Serunding Daging 500g : RM36.00
Serunding Daging 1kg: RM68.00

Serunding Ayam 250g: RM18.00
Serunding Ayam 500g : RM 36.00
Serunding Ayam 1kg : RM68.00
Serunding Ikan 250 g : RM 12.00
Serunding Ikan 500 g : RM 24.00
Serunding Ikan 1 kg : RM 48.00



Kos pos laju bergantung pada berat,1 kg serunding kos pos laju RM 9.00

 

Serunding daging tempatan




Serunding Ayam





Serunding Ikan
Wassalam..






Rabu, 13 Mei 2015

Resepi Pizza



Assalamualaikum..




Suka saya ingin berkongsi resepi membuat pizza di sini.

Saya membuatnya pada hari Sabtu lepas untuk minum petang. Cadangnya jika ada lebih boleh sambung terus untuk juadah makan malam.

Saya membancuh aduan doh anggaran jam 3.00 petang. Berkobar-kobar rasa hati untuk menyiapkan pizza ini, maklumlah anak-anak keliling pinggang melihat emaknya menyediakan doh pizza. Memasing excited.

Ini kali kedua saya membuat pizza ini, dulu2 itu saya membuatnya semasa saya masih lagi 'muda remaja', anak pun baru masuk 2 orang.
Masa tu Klong pun belum masuk tadika lagi, anggaran umur dia agaknya 4 tahun dan Angah Danial 2 tahun.

Selepas itu seingat saya, memang saya ingat dan yakin yang saya tidak pernah mencuba membuat doh pizza ini sendiri. Saya rasa susah dan renyah. Leceh.
Walau pun begitu kami sekeluarga selalu makan pizza, samada membeli pizza beku di pasaraya atau pun pergi ke Pizza Hut, tak pun order dari Domino's Pizza.

Selalunya setiap kali keluar pizza baru dari Pizza Hut atau Domino's Pizza, saya akan memujuk suami untuk mencubanya samada makan di situ atau bungkus bawa balik ke rumah.

Macam mana saya tahu ada pizza baru?

Oh senang sahaja jawapannya, lihat shj di dalam peti surat.

Jika ada fliers Pizza Hut atau Domino's Pizza mestilah ada pizza baru.

Semuanya menyelerakan dan pasti rasanya pun sedap.


Ok, berbalik kepada resepi pizza ini. Semuanya saya ambil dari blog Azie Kitchen. Terima kasih yang tidak terhingga kepada Kak Azie kerana berkongsi resepi ini. Saya memohon jua keizinan untuk meletakkan resepi ini di sini untuk rujukan saya dan kawan-kawan di masa akan datang.
Sebelum itu, suka jugak saya memberitahu kawan2 semua yang bancuhan saya ini tidak naik dalam tempoh masa 30 minit seperti yang dinyatakan oleh Kak Azie itu.
Saya ini, selalu jugak terjadi jika membuat kuih-muih yang ada yis2 ini kurang menjadi.
Entahlah di mana silapnya, mungkin dari air yang digunakan tidak terlalu suam.
Tak pun dari yis mauripan saya yang mungkin tidak cukup sukatannya.
Tak pun disebabkan oleh jari-jemari saya yang kurang arif lagi mengguli adunan tepung itu.
Agaknya kena lama sikit mengguli doh itu, berapa lama?
Saya tunggu lagi 1 jam, adunan doh masih tidak naik.
Tunggu lagi 2 jam pun tidak naik juga.
Dan tidak nampak langsung tanda2 ia akan naik.
Berpeluh2 dahi saya masa ini, malunya aku dgn anak2..huhuuu..
Puaslah anak-anak saya melihat doh yang kejung dan membeku dalam bekas plastik biru itu.
Sedihnya hati saya.
Lastnya saya ke kedai runcit membeli roti arab beku dan bawa balik ke rumah.
Letakkan segala bahan yang ada di atasnya dan bakar. Siap.
Berselera kami makan 'pizza tiruan' itu.
Selesai 5 keping roti arab itu dibakar menjadi pizza terus merangkap utk makan malam. Siap lagi hantar sekeping ke Spg Pulai bagi kat Wan Timah, kekonon utk sambutan Hari Ibu. Sampai rumah balik dekat 10.30 mlm itu badan terasa penat sesgt dan lembik. Agaknya dah berumur ini buat kerja lebih sikit cepat penat.
Walaupun perut kenyang, malam itu hati saya berasa geram jugak dek kerana adunan doh yang tidak naik itu.
Hati saya masih tertanya2, kenapa ia tidak naik, di mana silapnya?
Dan esoknya, pada pagi Ahad itu sebaik shj saya ke dapur, saya terkejut badak, tanpa disangka-sangka doh saya telah naik berganda.
Cantik pulak naiknya.
Seronoknya rasa hati saya ini.
Dekat2 15 jam jugak baru adunan doh saya itu naik.
Sabar shj ler..
Nasib baik naik, klu tidak ke tong sampah le jawabnya, membazir betul kan..

Apa tunggu lagi, jom anak-anak kita buat pizza...:)
Doh Pizza

Bahan bahan:
1 1/2 cawan air suam
2 sk yis mauripan
Secubit gula
4 cawan tepung gandum
1/4 sk garam
1/4 cawan olive oil
Sedikit olive oil (lumur)



Cara-cara:
Campurkan gula ke dalam air suam dan masukkan yis. Kacau rata dan biarkan selama 5 minit tanpa dikacau lagi.

Ayak tepung ke dalam mangkuk. Masukkan garam. Buatlah satu lubang di tengah-tengah tepung. Tuangkan olive oil ke dalamnya, diikuti dengan air yis tadi.

Ambil pisau dan dilalukan seolah memotong kek dari tepi ke tepi sehingga menjadi sebati. Dengan menggunakan kedua-dua belah tangan, uli, gulung doh sehingga tidak melekat di tangan.

Taburkan tepung gandum atas papan pencanai. Uli doh sehingga rata dengan meletakkan tangan di kedua-kedua tepi doh, dilipat ke tengah dan ditolak ke depan dengan kedua-dua belah tangan.

Sapukan olive oil di mangkuk dan letakkan doh yang siap diuli di dalamnya. Sapukan lagi olive oil di serata permukaan atas doh.

Akhir sekali tutup dengan plastic wrap dan biarkan doh selama 30 minit. Keluarkan doh yang telah naik berkali ganda, tumbuk dan bahagi kepada 2 bahagian.



Sapukan dulang pizza dengan butter. Leperkan doh pizza dan dicucuk-cucuk sedikit dengan garfu bagi mengeluarkan udara. Bolehlah di sapu dengan sos pizza dan letaklah apa-apa topping yang disukai.





Bahan-bahan topping:

3 keping chicken filletb Green Peppercorn - hiris
3 chicken frankfurter - hiris
3 filament sticks Crab flavor - hiris
4 white button mushroom - hiris  (saya tidak letak)
1/2 bawang besar kuning
1/2 red capsicum
5 keping pineapple cubes
Itallian herbs (saya guna serbuk oregano)
Fresh parsley/fresh basil 
Cheese Pizza Plus
Sos spageti Tradisional/Mushroom



Cara-cara:

Sediakan bahan bahan untuk dibuat topping. Hiriskan sayur-sayuran dan bahan yang akan digunakan.
Sapukan sos piza di permukaan doh dengan menggunakan belakang sudu. 

Taburkan Itallian herbs rata-rata. Letakkan bawang besar, red capsicum, mushroom atau apa apa sayuran disukai.

Masukkan chicken fillet, sosej, crab sticks dan pastikan ianya serata.



Akhir sekali, taburkan cheese. Masukkan pizza pan dalam dulang untuk memudahkan pizza dibawa keluar dari oven.
Saya terus shj masukkan pizza pan 11" ini ke dalam oven sebab oven saya kecik, muat2 shj pizza pan itu.


Bakar dengan suhu oven yang panas iaitu 240 C selama 5 minit dan lepas itu dikurangkan ke 220 C. Bakar selama 15 minit lagi.


Bila masak, keluarkan dari oven dan dipotong dengan pemotong pizza dan dihidangkan panas panas. Saya tiada pemotong pizza, hanya guna pisau plastik potong kek itu shj.



  



emmmm sedapnya, lain kali buat lagi yer mama...:)



Ok, jumpa lagi.

 

Selasa, 28 April 2015

Ed Sheeran - Thinking Out Loud










When your looks don't work like they used to before
And I can't sweep you off of your feet
Will your mouth still remember the taste of my love
Will your eyes still smile from your cheeks


And darling I will be loving you 'til we're 70
And baby my heart could still fall as hard at 23
And I'm thinking 'bout how people fall in love in mysterious ways
Maybe just the touch of a hand
Oh me I fall in love with you every single day
And I just wanna tell you I am


So honey now
Take me into your loving arms
Kiss me under the light of a thousand stars
Place your head on my beating heart
I'm thinking out loud
Maybe we found love right where we are


When my hair's all but gone and my memory fades
And the crowds don't remember my name
When my hands don't play the strings the same way, mm
I know you will still love me the same


'Cause honey your soul can never grow old, it's evergreen
Baby your smile's forever in my mind and memory


I'm thinking 'bout how people fall in love in mysterious ways
Maybe it's all part of a plan
I'll just keep on making the same mistakes
Hoping that you'll understand


But baby now
Take me into your loving arms
Kiss me under the light of a thousand stars
Place your head on my beating heart
I'm thinking out loud
That maybe we found love right where we are, oh


(Ah la la, la la la, la la la, la la la la)

So baby now
Take me into your loving arms
Kiss me under the light of a thousand stars
Oh darling, place your head on my beating heart
I'm thinking out loud
That maybe we found love right where we are


Oh maybe we found love right where we are
And we found love right where we are


Rabu, 15 April 2015

Bolehkah Bersalin Normal Selepas Caesarean?




Assalamualaikum...




Kebanyakan pesakit berasa takut untuk bersalin secara normal apabila mendengar risiko pecah rahim boleh berlaku kepada pesakit yang pernah menjalani pembedahan caesarean. Walau bagaimanapun, risiko ini sangatlah kecil dan lebih daripada 75 peratus pesakit yang pernah menjalani pembedahan caesarean ini telah berjaya menempuhi proses bersalin secara normal tanpa apa-apa komplikasi.
Malah, peratusan kejayaan lebih tinggi sekiranya pesakit ini mengalami kontraksi sendiri tanpa perlu dipaksa bersalin (induce). Sepanjang proses bersalin, pihak hospital akan sentiasa memantau degupan jantung bayi di samping memastikan pesakit dalam keadaan yang stabil setiap masa. Sekiranya terdapat tanda-tanda awal rahim pecah seperti jantung bayi tidak kuat atau “lemas”, sakit di bahagian parut pembedahan atau pendarahan luar biasa pada pesakit, pembedahan caesarean secara kecemasan akan dilakukan dengan segera.
Andai kata anda takut untuk bersalin normal kerana sakit, sesetengah hospital menawarkan bius epidural yang sangat efektif untuk memastikan anda rasa lebih selesa semasa proses bersalin. Pelbagai ubat penahan sakit lain yang lain juga selamat untuk digunakan dan tidak akan mengganggu proses bersalin. Kebanyakan hospital mengamalkan ‘husband friendly’ yang membenarkan suami untuk menemani anda sepanjang masa proses bersalin.
Adakah anda tahu bahawa bayi yang bersalin secara normal lebih sihat daripada bayi yang bersalin secara pembedahan caesarean? Satu perbandingan telah dilakukan di antara kedua-dua kumpulan bayi, di mana bayi yang bersalin secara pembedahan caesarean sebelum 39 minggu lebih cenderung mengalami masalah pernafasan berbanding dengan bayi yang bersalin secara normal. Ini adalah disebabkan bayi yang melalui proses bersalin normal menghasilkan hormon kortisol yang lebih tinggi untuk mematangkan sel-sel pernafasan di dalam paru-paru bayi.
Sekiranya anda memilih untuk bersalin normal, anda juga boleh mengelakkan pelbagai komplikasi yang boleh berlaku semasa pembedahan caesarean seperti pendarahan, uri melekat pada parut rahim, kecederaan pada pundi kencing atau usus disebabkan perlekatan pada parut lama.
Selain daripada itu, pesakit yang menjalani pembedahan caesarean juga terdedah kepada risiko darah beku di dalam pembuluh darah kaki atau deep vein thrombosis yang boleh menyebabkan kematian sekiranya darah beku ini pecah dan tersumbat pada jantung atau paru-paru. Perlu diingatkan juga, risiko bius juga perlu diambil kira sekiranya pesakit menjalani pembedahan caesarean.
Secara umumnya, proses penyembuhan adalah lebih cepat untuk pesakit yang berjaya bersalin normal. Kebanyakan pesakit yang bersalin normal boleh berjalan dengan lebih awal, lebih aktif dan dibenarkan pulang ke rumah lebih cepat. Pesakit juga tidak akan mengalami sakit yang lama selepas bersalin dan boleh mengendalikan bayi dengan lebih cepat berbanding dengan pesakit yang menjalani pembedahan.


Sebelum anda memilih untuk bersalin normal selepas pembedahan caesarean, beberapa faktor perlu dipertimbangkan terlebih dahulu. Adalah penting untuk mengetahui sejarah pembedahan caesarean anda dahulu untuk memastikan tiada komplikasi pada kandungan dahulu. Hysterotomy atau pembedahan yang dilakukan sebelum 28 minggu secara lazimnya tidak dibenarkan bersalin normal pada kandungan seterusnya kerana ianya mempunyai risiko tinggi untuk mendapat rahim pecah.


Jarak kandungan yang kurang daripada 18 bulan juga meningkatkan risiko rahim pecah tiga kali ganda lebih tinggi kerana bahagian yang dibedah belum sembuh sepenuhnya. Ibu yang telah menjalani pembedahan caesarean lebih daripada sekali juga tidak dibenarkan mencuba bersalin normal kerana risiko untuk rahim pecah sangatlah tinggi selepas itu.


Kesimpulannya, bersalin normal adalah baik untuk ibu dan bayi walaupun pernah menjalani pembedahan caesarean sebelum ini. Apa pun pilihan anda, sama ada memilih untuk bersalin biasa atau menjalani pembedahan caesarean sekali lagi, pesakit dan pasangan perlu memahami dan menilai baik buruknya kaedah bersalin yang dipilih itu.


Perlu diingatkan, semua pesakit yang pernah menjalani pembedahan caesarean hendaklah mendapatkan rujukan rawatan daripada pakar obstetriks. Bersalin di hospital adalah penting untuk memastikan keselamatan ibu dan bayi sentiasa terjamin semasa proses bersalin nanti.



SUMBER





Wassalam...




Jumaat, 10 April 2015

Resepi Puding Batik




Assalamualaikum..

Saya kongsi resepi ini, kut2 ada masa terluang hari Sabtu dan Ahad ni boleh buat kat rumah. Anak-anak saya semua suka, sedap kata diaorg. Lagi-lagi Danial, lepas balik dr main basikal terus bukak peti ais cari kuih yg mama buat tu...
Terima kasih kak Azie yer, saya masukkan resepi di sini yer...

Puding Batik

 
Bahan bahan:
20 - 25 gram agar agar
4 mug air
1 1/2 cawan gula - kurangkan jika tak suka manis
1 tin susu cair
1 sudu besar butter
2 sudu besar tepung kastard
2 biji telur
1/4 cawan serbuk koko

 
Cara cara:
Masak agar-agar dengan air sehingga hancur, sebelum dimasukkan gula. Masak hingga gula hancur.

 
Blend semua bahan lain kecuali serbuk koko. Masukkan bahan di blend ke dalam agar-agar tadi dan kacau hingga agak pekat.

Bahagi adunan kepada 2 bahagian. Satu bahagian dicampur dengan serbuk koko yang dibancuh dengan air suam. Manakala satu bahagian lagi biarkan dalam warna asal/putih.


Tuang adunan dalam loyang secara berselang seli hingga habis. Sejukkan di dalam peti sejuk kerana ianya sedap dimakan sejuk sejuk.


(yg 2 ketul puding nampak warna coklat tu, saya buat bawahnya warna putih dan atas warna coklat.)



Wassalam.





Khamis, 2 April 2015

Serupa Tapi Tidak Sama




Assalamualaikum..



Semlm kami pergi ke BSN Medan Gopeng untuk membuat buku akaun Danial.
Sementara duduk menunggu giliran, ada seorg pakcik itu menegur suami saya, katanya muka suami seperti MB Selangor tu, Azmin Ali...wahhhh!!!

hihiiii.. tergelak2 kami mendengar kata2 pakcik itu...

Inilah kali pertama kami mendengar komen sebegitu..rasa pelik jugak tapi itulah pandangan mata seseorang itu berbezakan...

Dalam hati saya berkata juga, mana samanya muka suami saya dgn MB Selangor tu, hensem lagi suami aku dr dia..hihii...

Oleh kerana muka suami sudah hampir seiras dengan muka seorang ahli politik yang hebat dan berjaya, makanya saya berdoa semoga suatu hari nanti suami saya juga akan success dalam apa jua bidang yang diceburinya..

"nanti bila Abg sudah berjaya dan glamour nanti jangan pulak lupa dengan anak-anak dan isteri di rumah yer!!..."



Ok, kita pergi ke cerita saya pulak ..

Diri saya ini sudah menjadi kebiasaan orang selalu sangat kata saya nie cikgu..cikgu.. cikgu...cikgu dan cikgu...

Lagi sekali ulang yer...cikgu, cikgu dan cikgu...

Ayat diaorg ini ada macam-macam tapi tetap akan menjurus kepada kata-kata yang menyatakan saya ini cikgu.
Kadang-kadang itu saya tidak bersembang pun dengan org ini, tapi dia terus cop saya ini cikgu.
Agaknya ada cop hitam pekat CIKGU melekat kat dahi, kat hidung atau di pipi saya ini...
entahlah..

Mula-mula dulu rasa pelik jugak, kenapa org memandang saya dengan cop cikgu ini.
Kalau sekali atau 2 kali atau 3 kali itu kira oklah jugak tapi kes ini terjadi sudah berkali2, sudah bisa terjadi...  

Selalu juga saya ceritakan kepada suami dan anak-anak perihal cop cikgu ini.
Org itu cop saya cikgu, org nie pun cop saya cikgu.
Saya berjumpa dgn org sekian-sekian kata saya nie cikgu.
Kenapalah agaknya yek?

Pernah juga tuhari Klong kata agaknya mama ni cakap garang dan tegas-tegas mcm cikgu.
...entahlah Long, mama tak sembang pun dgn org itu, senyum shj pun tapi dia cop mama ini cikgu!..

Ada sekali itu masa nak bayar kat kaunter di Pasaraya Billion, Klong berdiri di belakang saya.
Seorg makcik ini depan saya, senyum2 dan sembang-sembang sikit dengan saya dan terus dia agak kata saya ini cikgu.
Saya pandang Klong yg sememang jelas mendengar perkataan makcik itu. 
Klong hanya senyum kambing shj...
...betulkan klong org selalu cop mama ini cikgu, terbukti ok...

Dulu-dulu suami saya ini macam tidak percaya sgt dgn cerita saya pasal cop cikgu ini.
Bukan tidak percaya tetapi kurang percaya..ehhhh, ada beza ke kedua-duanya itu..
Tetapi sekarang ini tidak lagi, dia betul-betul percaya. Sebabnya perkara ini selalu terjadi di depan mata dia.

Ada satu petang itu, kami ke kedai jahit untuk membuat sulaman tanda nama pada vest Klong. Sembang-sembang dengan tukang jahit itu dan akhirnya terkeluar soalan, "puan kerja cikgu yer.." teka tukang jahit ini dengan yakin.

Saya cepat-cepat geleng kepala, "tak...tak...saya bukan cikgu"

Baru ini pun makcik jaga dekat sekolah anak saya kata saya cikgu juga. Peristiwa berlaku di depan suami saya. Betulkan abg org selalu cop saya cikgu...


Bukan kata org Melayu shj kata saya nie cikgu, kaum India dan Cina pun sama.
Saya ini tidaklah heran sgt klu mereka ini selalu panggil saya cikgu, mungkin bagi mereka ini satu panggilan yang mesra dan hormat. Ada ker macam itu alasannya...entahlah..

Kekadang saya selalu terfikir, kenapa ler agaknya org suka cop saya nie cikgu.
Adakah dengan hanya melihat bentuk muka saya yang tembam dan garang ni, org cop saya cikgu.
Selalunya cikgu-cikgu ini raut wajah mereka mendamaikan dan sesuci embun pagi, perwatakan baik, penyayang, mesra dan lemah lembut.
(3 orang adik ipar saya yg betul-betul cikgu sememangnya cara mereka begitu.)

Cara berjalan juga orang boleh agak mereka itu cikgu.
Terserah gaya cikgunya, tersusun kemas setiap langkahnya dan berkeyakinan. 

Berbeza benar rasanya dgn cara saya berjalan yg kadang-kala macam nak terjunam,
terhoyong hayang bagai pokok hendak tumbang semasa ditiup angin, jalan pun bersepah-sepah dan lintang-pukang.


Ok, bayangkan pulak saya tidak berjalan, hanya tegak berdiri.
Mungkin org ini hanya melihat cara pemakaian tudung dan baju saya shj.

Pernah terjadi sewaktu saya tgh selekeh dan serabai memakai seluar panjang tanpa iron dgn blaus longgar saiz XXL pun ada jugak org cop saya cikgu.
Masa pakai seluar jeans pun ada jugak org tegur kata saya cikgu..
(..cikgu pun boleh jugak pakai seluar jeans tu yong oiii!!!..)


Kadang-kala saya rasa penat bila selalu sgt orang cop kita ini cikgu..


Ohhh tidak!!!!


Kesian seluruh warga cikgu, ada seorg hamba ALLAH ini telah mencemarkan nama baik mereka.


Maafkan saya yer..
Saya bukan cikgu yer...



Wassalam.



Isnin, 30 Mac 2015

10 things you’ll only discover being a parent



Assalamualaikum..
1 Nothing's more precious than sleep
Put it this way: there's a reason sleep deprivation is banned under the Geneva Convention. Grab a nap when you can: babies that sleep through the night in the first few months are very, very rare.
2 The honeymoon's over
If you find yourself whispering softly in someone's ear at night, you're probably not sharing your latest carnal fantasy. Nope, much more likely to be a soothing chapter from Winnie-the-Pooh.
3 Save, save, save
Hospitals, immunisations, diapers, food, clothes, strollers... the list goes on. And on. Time to rearrange those financial priorities, guys.
4 Multi-tasking ninja
Multitasking is not catching up with your email while you're on a conference call. Multitasking is preparing a bottle while doing the laundry, singing a lullaby and changing a diaper. And trying not to fall asleep in the process, obviously.  
5 Going out will never be the same
Last-minute holiday? Midnight movie? Impromptu drinks with friends? You wish. And as for that new restaurant you want to go to... try to be satisfied with reading the review.

6 Family comes first, always
If you're the life and soul of the office party or the go-to person for an emergency meeting, prepare to surrender your title. Well, you want to get home in time to kiss the kids goodnight, don't you?
7 New-found love for your parents
One of the hardest things we can do is admit we're wrong. In fact, the only thing harder is admitting our parents were right. You'll appreciate them in an entirely new way. And do make sure you tell them: babysitting doesn't come cheap, after all.
8 There’s nothing called embarrassment
You may initially be embarrassed about singing, making silly faces or dealing with your child's bodily functions in public. Trust us: it'll pass.
9 Rediscovering your childhood
Watching them learn is like learning it yourself, all over again. Remember the last time you were amazed by the simple things, like snow or a rainbow? Get ready to relive it all. 
 10 Master of scheduling
You'll soon realise that the only way to get on top of all this is to plan, plan and plan again. A friend wants to meet for coffee? Sure, you can fit her in for ten minutes between the snack and the midday nap.