Selasa, 28 April 2015

Ed Sheeran - Thinking Out Loud










When your looks don't work like they used to before
And I can't sweep you off of your feet
Will your mouth still remember the taste of my love
Will your eyes still smile from your cheeks


And darling I will be loving you 'til we're 70
And baby my heart could still fall as hard at 23
And I'm thinking 'bout how people fall in love in mysterious ways
Maybe just the touch of a hand
Oh me I fall in love with you every single day
And I just wanna tell you I am


So honey now
Take me into your loving arms
Kiss me under the light of a thousand stars
Place your head on my beating heart
I'm thinking out loud
Maybe we found love right where we are


When my hair's all but gone and my memory fades
And the crowds don't remember my name
When my hands don't play the strings the same way, mm
I know you will still love me the same


'Cause honey your soul can never grow old, it's evergreen
Baby your smile's forever in my mind and memory


I'm thinking 'bout how people fall in love in mysterious ways
Maybe it's all part of a plan
I'll just keep on making the same mistakes
Hoping that you'll understand


But baby now
Take me into your loving arms
Kiss me under the light of a thousand stars
Place your head on my beating heart
I'm thinking out loud
That maybe we found love right where we are, oh


(Ah la la, la la la, la la la, la la la la)

So baby now
Take me into your loving arms
Kiss me under the light of a thousand stars
Oh darling, place your head on my beating heart
I'm thinking out loud
That maybe we found love right where we are


Oh maybe we found love right where we are
And we found love right where we are


Rabu, 15 April 2015

Bolehkah Bersalin Normal Selepas Caesarean?




Assalamualaikum...




Kebanyakan pesakit berasa takut untuk bersalin secara normal apabila mendengar risiko pecah rahim boleh berlaku kepada pesakit yang pernah menjalani pembedahan caesarean. Walau bagaimanapun, risiko ini sangatlah kecil dan lebih daripada 75 peratus pesakit yang pernah menjalani pembedahan caesarean ini telah berjaya menempuhi proses bersalin secara normal tanpa apa-apa komplikasi.
Malah, peratusan kejayaan lebih tinggi sekiranya pesakit ini mengalami kontraksi sendiri tanpa perlu dipaksa bersalin (induce). Sepanjang proses bersalin, pihak hospital akan sentiasa memantau degupan jantung bayi di samping memastikan pesakit dalam keadaan yang stabil setiap masa. Sekiranya terdapat tanda-tanda awal rahim pecah seperti jantung bayi tidak kuat atau “lemas”, sakit di bahagian parut pembedahan atau pendarahan luar biasa pada pesakit, pembedahan caesarean secara kecemasan akan dilakukan dengan segera.
Andai kata anda takut untuk bersalin normal kerana sakit, sesetengah hospital menawarkan bius epidural yang sangat efektif untuk memastikan anda rasa lebih selesa semasa proses bersalin. Pelbagai ubat penahan sakit lain yang lain juga selamat untuk digunakan dan tidak akan mengganggu proses bersalin. Kebanyakan hospital mengamalkan ‘husband friendly’ yang membenarkan suami untuk menemani anda sepanjang masa proses bersalin.
Adakah anda tahu bahawa bayi yang bersalin secara normal lebih sihat daripada bayi yang bersalin secara pembedahan caesarean? Satu perbandingan telah dilakukan di antara kedua-dua kumpulan bayi, di mana bayi yang bersalin secara pembedahan caesarean sebelum 39 minggu lebih cenderung mengalami masalah pernafasan berbanding dengan bayi yang bersalin secara normal. Ini adalah disebabkan bayi yang melalui proses bersalin normal menghasilkan hormon kortisol yang lebih tinggi untuk mematangkan sel-sel pernafasan di dalam paru-paru bayi.
Sekiranya anda memilih untuk bersalin normal, anda juga boleh mengelakkan pelbagai komplikasi yang boleh berlaku semasa pembedahan caesarean seperti pendarahan, uri melekat pada parut rahim, kecederaan pada pundi kencing atau usus disebabkan perlekatan pada parut lama.
Selain daripada itu, pesakit yang menjalani pembedahan caesarean juga terdedah kepada risiko darah beku di dalam pembuluh darah kaki atau deep vein thrombosis yang boleh menyebabkan kematian sekiranya darah beku ini pecah dan tersumbat pada jantung atau paru-paru. Perlu diingatkan juga, risiko bius juga perlu diambil kira sekiranya pesakit menjalani pembedahan caesarean.
Secara umumnya, proses penyembuhan adalah lebih cepat untuk pesakit yang berjaya bersalin normal. Kebanyakan pesakit yang bersalin normal boleh berjalan dengan lebih awal, lebih aktif dan dibenarkan pulang ke rumah lebih cepat. Pesakit juga tidak akan mengalami sakit yang lama selepas bersalin dan boleh mengendalikan bayi dengan lebih cepat berbanding dengan pesakit yang menjalani pembedahan.


Sebelum anda memilih untuk bersalin normal selepas pembedahan caesarean, beberapa faktor perlu dipertimbangkan terlebih dahulu. Adalah penting untuk mengetahui sejarah pembedahan caesarean anda dahulu untuk memastikan tiada komplikasi pada kandungan dahulu. Hysterotomy atau pembedahan yang dilakukan sebelum 28 minggu secara lazimnya tidak dibenarkan bersalin normal pada kandungan seterusnya kerana ianya mempunyai risiko tinggi untuk mendapat rahim pecah.


Jarak kandungan yang kurang daripada 18 bulan juga meningkatkan risiko rahim pecah tiga kali ganda lebih tinggi kerana bahagian yang dibedah belum sembuh sepenuhnya. Ibu yang telah menjalani pembedahan caesarean lebih daripada sekali juga tidak dibenarkan mencuba bersalin normal kerana risiko untuk rahim pecah sangatlah tinggi selepas itu.


Kesimpulannya, bersalin normal adalah baik untuk ibu dan bayi walaupun pernah menjalani pembedahan caesarean sebelum ini. Apa pun pilihan anda, sama ada memilih untuk bersalin biasa atau menjalani pembedahan caesarean sekali lagi, pesakit dan pasangan perlu memahami dan menilai baik buruknya kaedah bersalin yang dipilih itu.


Perlu diingatkan, semua pesakit yang pernah menjalani pembedahan caesarean hendaklah mendapatkan rujukan rawatan daripada pakar obstetriks. Bersalin di hospital adalah penting untuk memastikan keselamatan ibu dan bayi sentiasa terjamin semasa proses bersalin nanti.



SUMBER





Wassalam...




Jumaat, 10 April 2015

Resepi Puding Batik




Assalamualaikum..

Saya kongsi resepi ini, kut2 ada masa terluang hari Sabtu dan Ahad ni boleh buat kat rumah. Anak-anak saya semua suka, sedap kata diaorg. Lagi-lagi Danial, lepas balik dr main basikal terus bukak peti ais cari kuih yg mama buat tu...
Terima kasih kak Azie yer, saya masukkan resepi di sini yer...

Puding Batik

 
Bahan bahan:
20 - 25 gram agar agar
4 mug air
1 1/2 cawan gula - kurangkan jika tak suka manis
1 tin susu cair
1 sudu besar butter
2 sudu besar tepung kastard
2 biji telur
1/4 cawan serbuk koko

 
Cara cara:
Masak agar-agar dengan air sehingga hancur, sebelum dimasukkan gula. Masak hingga gula hancur.

 
Blend semua bahan lain kecuali serbuk koko. Masukkan bahan di blend ke dalam agar-agar tadi dan kacau hingga agak pekat.

Bahagi adunan kepada 2 bahagian. Satu bahagian dicampur dengan serbuk koko yang dibancuh dengan air suam. Manakala satu bahagian lagi biarkan dalam warna asal/putih.


Tuang adunan dalam loyang secara berselang seli hingga habis. Sejukkan di dalam peti sejuk kerana ianya sedap dimakan sejuk sejuk.


(yg 2 ketul puding nampak warna coklat tu, saya buat bawahnya warna putih dan atas warna coklat.)



Wassalam.





Khamis, 2 April 2015

Serupa Tapi Tidak Sama




Assalamualaikum..



Semlm kami pergi ke BSN Medan Gopeng untuk membuat buku akaun Danial.
Sementara duduk menunggu giliran, ada seorg pakcik itu menegur suami saya, katanya muka suami seperti MB Selangor tu, Azmin Ali...wahhhh!!!

hihiiii.. tergelak2 kami mendengar kata2 pakcik itu...

Inilah kali pertama kami mendengar komen sebegitu..rasa pelik jugak tapi itulah pandangan mata seseorang itu berbezakan...

Dalam hati saya berkata juga, mana samanya muka suami saya dgn MB Selangor tu, hensem lagi suami aku dr dia..hihii...

Oleh kerana muka suami sudah hampir seiras dengan muka seorang ahli politik yang hebat dan berjaya, makanya saya berdoa semoga suatu hari nanti suami saya juga akan success dalam apa jua bidang yang diceburinya..

"nanti bila Abg sudah berjaya dan glamour nanti jangan pulak lupa dengan anak-anak dan isteri di rumah yer!!..."



Ok, kita pergi ke cerita saya pulak ..

Diri saya ini sudah menjadi kebiasaan orang selalu sangat kata saya nie cikgu..cikgu.. cikgu...cikgu dan cikgu...

Lagi sekali ulang yer...cikgu, cikgu dan cikgu...

Ayat diaorg ini ada macam-macam tapi tetap akan menjurus kepada kata-kata yang menyatakan saya ini cikgu.
Kadang-kadang itu saya tidak bersembang pun dengan org ini, tapi dia terus cop saya ini cikgu.
Agaknya ada cop hitam pekat CIKGU melekat kat dahi, kat hidung atau di pipi saya ini...
entahlah..

Mula-mula dulu rasa pelik jugak, kenapa org memandang saya dengan cop cikgu ini.
Kalau sekali atau 2 kali atau 3 kali itu kira oklah jugak tapi kes ini terjadi sudah berkali2, sudah bisa terjadi...  

Selalu juga saya ceritakan kepada suami dan anak-anak perihal cop cikgu ini.
Org itu cop saya cikgu, org nie pun cop saya cikgu.
Saya berjumpa dgn org sekian-sekian kata saya nie cikgu.
Kenapalah agaknya yek?

Pernah juga tuhari Klong kata agaknya mama ni cakap garang dan tegas-tegas mcm cikgu.
...entahlah Long, mama tak sembang pun dgn org itu, senyum shj pun tapi dia cop mama ini cikgu!..

Ada sekali itu masa nak bayar kat kaunter di Pasaraya Billion, Klong berdiri di belakang saya.
Seorg makcik ini depan saya, senyum2 dan sembang-sembang sikit dengan saya dan terus dia agak kata saya ini cikgu.
Saya pandang Klong yg sememang jelas mendengar perkataan makcik itu. 
Klong hanya senyum kambing shj...
...betulkan klong org selalu cop mama ini cikgu, terbukti ok...

Dulu-dulu suami saya ini macam tidak percaya sgt dgn cerita saya pasal cop cikgu ini.
Bukan tidak percaya tetapi kurang percaya..ehhhh, ada beza ke kedua-duanya itu..
Tetapi sekarang ini tidak lagi, dia betul-betul percaya. Sebabnya perkara ini selalu terjadi di depan mata dia.

Ada satu petang itu, kami ke kedai jahit untuk membuat sulaman tanda nama pada vest Klong. Sembang-sembang dengan tukang jahit itu dan akhirnya terkeluar soalan, "puan kerja cikgu yer.." teka tukang jahit ini dengan yakin.

Saya cepat-cepat geleng kepala, "tak...tak...saya bukan cikgu"

Baru ini pun makcik jaga dekat sekolah anak saya kata saya cikgu juga. Peristiwa berlaku di depan suami saya. Betulkan abg org selalu cop saya cikgu...


Bukan kata org Melayu shj kata saya nie cikgu, kaum India dan Cina pun sama.
Saya ini tidaklah heran sgt klu mereka ini selalu panggil saya cikgu, mungkin bagi mereka ini satu panggilan yang mesra dan hormat. Ada ker macam itu alasannya...entahlah..

Kekadang saya selalu terfikir, kenapa ler agaknya org suka cop saya nie cikgu.
Adakah dengan hanya melihat bentuk muka saya yang tembam dan garang ni, org cop saya cikgu.
Selalunya cikgu-cikgu ini raut wajah mereka mendamaikan dan sesuci embun pagi, perwatakan baik, penyayang, mesra dan lemah lembut.
(3 orang adik ipar saya yg betul-betul cikgu sememangnya cara mereka begitu.)

Cara berjalan juga orang boleh agak mereka itu cikgu.
Terserah gaya cikgunya, tersusun kemas setiap langkahnya dan berkeyakinan. 

Berbeza benar rasanya dgn cara saya berjalan yg kadang-kala macam nak terjunam,
terhoyong hayang bagai pokok hendak tumbang semasa ditiup angin, jalan pun bersepah-sepah dan lintang-pukang.


Ok, bayangkan pulak saya tidak berjalan, hanya tegak berdiri.
Mungkin org ini hanya melihat cara pemakaian tudung dan baju saya shj.

Pernah terjadi sewaktu saya tgh selekeh dan serabai memakai seluar panjang tanpa iron dgn blaus longgar saiz XXL pun ada jugak org cop saya cikgu.
Masa pakai seluar jeans pun ada jugak org tegur kata saya cikgu..
(..cikgu pun boleh jugak pakai seluar jeans tu yong oiii!!!..)


Kadang-kala saya rasa penat bila selalu sgt orang cop kita ini cikgu..


Ohhh tidak!!!!


Kesian seluruh warga cikgu, ada seorg hamba ALLAH ini telah mencemarkan nama baik mereka.


Maafkan saya yer..
Saya bukan cikgu yer...



Wassalam.